In december 2000 komen we in contact met een zeer bedroefde violist.
Hij vertelt het trieste  verhaal van de brand aan boord van zijn woonboot.  Het dramatische van de gebeurtenis wordt nog eens versterkt door de aanblik van restanten van wat eens zijn geliefde viola d’amore was.

We besloten het avontuur aan te gaan en een nieuwe viola d’amore te bouwen.

 Johann Muschke 1850

Johann Muschke 1850

Vogelsangs 2001 en Vogelsangs 2002

Vogelsangs 2001 en Vogelsangs 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

De vorm en het maken van De mallen

Nadat we de restanten van de viola d’amore van Johann Muschke zorgvuldig hebben bestudeerd, de kranshoogte gevonden,  de vorm, de dikte. de bladen na gemeten, de welvingen bepaald, zijn we begonnen met de reconstructie van de vorm van het instrument. De vorm en afmetingen van de hals en de dubbele schroevenkast konden  terugvinden zowel in de restanten als op foto’s. Van het gesneden mannenkopje was voldoende over gebleven om er een goede kopie van te kunnen maken. Eerst maakten we de vorm van de body in karton om aan de hand daarvan een zinken mal te maken die nodig is om de binnenmal te zagen.

Deze binnenmal wordt zorgvuldig, gevijld en geschraapt tot de exacte vorm is verkregen. Er worden uitsparingen in gezaagd waar de hoekblokken, het halsblok en het onderblok komen.
Als de blokken in de mal zijn gelijmd  wordt met de zinken mal de blokken in vorm gestoken.

kartonmal

kartonmal

binnenmal

binnenmal

 

 

 

 

 

 

Dan is de mal voor het vormen van de krans klaar.

Het hout

Voor dit bijzonder instrument zijn we op zoek gegaan naar  bijzonder hout.
Voor het onderblad vonden we een blok prachtig esdoorn waaruit het het blad in zijn geheel gestoken kan worden. Mooi gevlamd zoals van het origineel instrument.
Het klankblad wordt van fijn generfd fijnspar uit 1978.
Het hout voor de hals en de krans is geselecteerd op vlamtekening passend bij het onderblad.
De toets, de snaarhouder en de stemschroeven worden gemaakt uit een paar mooie balkjes ebbenhout.

vioolhout

vioolhout

De Krans     

We nemen de stroken esdoorn die bedoeld zijn voor het maken van de krans. De krans is de opstaande rand tussen de beide bladen van de viool.
Als de stroken op maat en op dikte zijn gebracht worden de kransdelen met behulp van een buigapparaat in vorm gebogen.

De gevormde kransdelen worden vervolgens om de binnenmal gelijmd.

krans krans

Na zorgvuldiger controle van de krans op zijn haaksheid wordt het onderblad er op gelijmd en geklemd